0937-094-0090 021-91015548-031-37789580
قالب سازی چیست؟

قالب سازی چیست؟

تمامی محصولاتی که ما در پیرامون خودمان می بینیم و از آنها استفاده می کنیم، همگی دارای یک شکل و شمایل و قالب منحصر به فردی هستند.

 

قالب چست؟

در واقع قالب، به ابزاری گفته می شود که بعد از انجام پروسه کندکار در چوب ، فلز ، سنگ و.... ، به شکل دلخواه و مورد کاربرد را بسازیم و سپس هر باز با تزریق یا پر کردن آن جسم مورد نیاز با دقت بالا و بدون تفاوت در تعداد ساخته می شود.

به همین دلیل قالب سازی را می توان اولین پروسه در هر تولیدی دانست. جالب است بدانید: قالب سازی در گذشته با استفاده از چوب و سنگ و گچ انجام می شد.

 در حالیکه با گذشت زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی و حضور فناوری های جدید در صنعت ها،  امروزه از فلزات، شیشه، پلیمرهای گرماسخت و گرما نرم استفاده می شود.

 

انواع قالب سازی:

قالب سازی نیز مانند دیگر روش ها در انواع مختلفی انجام می شود و به کار نهایی و آن چیزی که مشتری نیاز دارد، بستگی خواهد داشت.

 از این رو قالب سازی را می توان در انواع: قالب های ریخته گری، قالب های آهنگری، قالب های پرس و قالب های تزریق پلاستیک گنجاند.

 

لازم است بدانید: قالب سازی در گروه کارهای پرهزینه و زمانبر می باشد و به دلیل اینکه توانایی لازم در تولید نمونه را دارد از این رو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب تزریق پلاستیک

قالب پلاستیک

قالب ریخته گری

قالب ریختگری

قالب پرس

قالب پرس

قالب سازی دایکات

قالب دایکات

 

مزایای قالب سازی سریع:

قالب سازی سریع با قالب سازی معمولی در مدت زمان تولید و ساخت قالب با یکدیگر فرق دارند.

به عنوان مثال در قالب سازی سریع قالب نمونه در چند هفته تولید می شود، در حالیکه در قالب سازی عادی، ساخت قالب در چند ماه طول می کشد.

 همچنین در قالب سازی سریع به دلیل استفاده از نرم افزارهای طراحی، خطاهای فردی به مراتب کاهش می باید.

 از این رو قالب سازی سریع کاربرد بیشتری خواهد داشت.

در واقع روش قالب سازی با توجه به نوع مواد مصرفی با یکدیگر متفاوت است و در انواع قالب محصولات به قالب های فلزی، سیمانی، گلی، شیشه، پلیمر، سرامیک، سنگ و پارچه دسته بندی می شوند.

 


برچسب ها :


نظرات

ارسال سوالات و نظرات

دسته بندی موضوعات