0937-094-0090 021-91015548-031-37789580
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

همانطور که می دانید صنعت چاپ با پیشرفت علم و تکنولوژی به مرور زمان پیشرفت های چشمگیری داشته و امروزه با انواع چاپ ها همچون: چاپ دیجیتال، چاپ افست، چاپ سیلک، چاپ طلاکوب، چاپ داغکوب و چاپ لترپرس روبرو هستیم که استفاده از هریک از این چاپ ها به نوع سفارش مشتری و نوع کار و همچنین بودجه ی آنها بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر به دنبال چاپی متفاوت، زیبا و خاص هستید، چاپ طلاکوب می تواند یک گزینه ی ایده آل باشد، استفاده از چاپ دیجیتال نیز امروزه به یکی از چاپ های مهم و متداول تبدیل شده است.

چاپ افست نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن طرفداران خاص خودش را دارد و چاپ لترپرس که از قدیمی ترین نوع چاپ بوده، با وجود چاپ افست و سیلک که سرعت آنها بیشتر است، به اندازه کافی استفاده نمی شود.

لازم است بدانید: نوع چاپ انتخابی می تواند در کیفیت محصول تاثیر بسزایی داشته باشد، از این رو در صنعت چاپ مورد دیگری که یکی از پایه های چاپ محسوب می شود نیز وجود دارد که لمینت گفته می شود.

لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت یکی از متداولترین، بارزترین و سریعترین شیوه برای محافظت از محصول چاپ شده است.

به عنوان مثال شما سفارش یک محصول چاپی را داده اید، هنگامیکه طرح موردنظر بر روی محصول شما چاپ می‌شود، بایستی از حالتی که دارد، به نوعی با تکنیک هایی که لمینت نام دارد، دو طرف محصولتان را با لایه های پلاستیکی بسیار نازکی بپوشانند.

از آنجایی که اکثر محصولات چاپی در ارتباط با محیط بیرون هستند، باید به گونه‌ای باشند که در برابر بارندگی و رطوبت و تمامی آسیب های محیطی محافظت شود، تا در اثر بارندگی پوسیده و یا پاره نشود.

از این رو برای جلوگیری از پارگی و آسیب و همچنین برای بالا بردن کیفیت محصول از لمینت استفاده می کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم لمینت اینست که هنگامیکه تصاویر چاپ می شوند ممکن است دچار تضاد رنگی باشد که با لمینت این مشکل برطرف می شود.

 از طرفی، یکی از مزایای لمینت کردن محصولات چاپی، جلوگیری از پریدگی رنگ، آفتاب خوردگی، پوسیدگی و اثر انگشت می باشد و می توانید با خیالی راحت از آنها در محیط بیرون استفاده نمایید.

روشهای لمینت:

لمینت در دسته های مختلف گرم، سرد، مات و براق موجود هستند که اساس کار هرکدام از آنها با یکدیگر فرق می کند. که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

لمینت گرم:

لمینت گرم یکی از رایج ترین نوع لمینت است که در آن پلاستیک را با حرارت بالا بر روی محصول می چسبانند.

اگر دقت کرده باشید کارت های شناسایی که به نوعی پرس می شوند می تواند یک نمونه از لمینت گرم باشد و برای هر دو طرف کارت نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

لمینت سرد:

از لمینت سرد به نوعی برای حافظت از سطح محصول چاپ شده استفاده می کنند و اینکار بدون هیچگونه حرارتی انجام می شود.

در واقع تفاوت لمینت گرم با لمینت سرد نیز همین می باشد.


برچسب ها :


نظرات

ارسال سوالات و نظرات

دسته بندی موضوعات